20. yüzyılda yaşayan Raymond Aron önemli bir Fransız felsefeci, sosyolog, siyaset bilimci ve gazetecidir. Aron, eleştirel düşüncesini totalitarizm, liberalizm ve uluslararası ilişkilere çevirmiştir. Raymond Aron’ın politik duruşu Marksizm’e karşı Atlantikçilik yanlısı bir tutum sergilemektedir. Aron, herhangi bir doktrinden bağımsız olarak Max Weber geleneğinde çalışmış ve “laik dinler” kavramını geliştirmiştir. Bu terim ile doğası gereği derinlemesine dogmatik olan Sosyalizm, Komünizm ve Nazi ideolojilerini vurgulamak istemiştir.
Aron, düşüncelerini felsefe ve sosyoloji gibi iki alanda birleştirmiştir. Aynı zamanda Max Weber’in Fransa’da tanınmasında önemli katkıları olmuştur. Raymond Aron, insanın tarihsel durumunu analiz etmek için yola koyulurken; sosyolojik çalışmalarında tarihsel olayları aktörler bağlamında anlamaya da çalışmaktadır. Aynı zamanda, demokrasi kavramının Doğu’daki rejimlerde kullanılış biçimine karşı bir tutum sergilemektedir. Bazı düşünürler bu tutumun Aron’ı modern dünyanın Batı ve Doğu arasındaki iki kutupluluğuna yönelteceğini iddia etmişlerdir. Aron bir sosyolog olarak çeşitli sosyolojik akımları kategorize etmenin dışında, sosyolojik bir olay yaratımı çabasında bulunmamıştır. Alexis de Tocqueville (1805 – 1859), Karl Marx (1818 – 1883) ve Max Weber (1864-1920) gibi isimler Aron’ı etkilemiş ve 1965 yılında yayınlanan “Demokrasi ve Totalitarizm” adlı kitabını oluşturmasına önemli etkileri olmuştur. Raymond Aron’ın politik düşünceleri tarihsel bağlamda Soğuk Savaş dönemiyle derinden ilgili olmuştur. Yayınlarının ana amacını Komünist Parti’ye üye olmayan ancak Marksist ideolojiye sempati besleyen tarafsız aydınları mitinglere çekmek oluşturmaktadır.
Bunun yanı sıra Aron, tanınmış bir uluslararası ilişkiler teorisyenidir. Onun için küresel sivil toplum ile ütopya ve uluslararası yaşam ile yıkım eş anlamlıdır. Aron’ın görüşüne göre uluslararası ilişkiler özel ve aynı zamanda devletlerin yerel politikalarından ayrı olmalıdır.Raymond Aron, genel bir uluslararası ilişkiler teorisinin olmaması gerektiğine inanmıştır. Bu nedenle, sıradan ve açıklamacı bir yaklaşımı reddetmiştir. Bunun yerine devletlerin sahip olduğu hedeflerin kapsamlı sosyolojik analizler yoluyla incelenmesi gerektiğini savunmuştur.
Sonuçta, Raymond Aron’ın uluslararası ilişkiler teorisine katkısı orijinaldir. Aron, reel politik konusunda liberal geleneğe daha yatkındır. Uluslararası ilişkilerde ahlaki hususların önemi üzerinde ısrar etmiştir. Ancak Aron’ın düşünme tarzından dolayı tam olarak belli bir düşünce okuluyla sınıflandırmak mümkün değildir. Buna rağmen bazı kimselerce İngiliz Okulu temsilcilerinden Hedley Bull (1932 – 1985) ile aralarında önemli benzerlikler olduğu da iddia edilmektedir. Nitekim her ikisi de ortak kurumlar, değerler ve normları küresel toplumun varlığı için kabul etmiştir.
Emine Tezel
TUİÇ Stajyeri
Kaynakça
1) Web Adresi:http://www.egs.edu/library/raymond-aron/biography
2) Web Adresi:http://ips.cap.anu.edu.au/sites/default/files/08-5.pdf
3) Web Adresi:http://plato.stanford.edu/entries/realism-intl-relations/
4) Aron, Raymond, Peace & War : a theory of international relations, 2003